Galaxie > Kupy galaxií

Kupy galaxií

Kupa galaxií je skupina několika stovek až tisíců galaxií. Tyto útvary též nazýváme hnízdo galaxií.

Kupy bohaté na velké množství galaxií mají nejčastěji pravidelný kulový tvar a galaxie jsou v nich rovnoměrně rozloženy se středovou koncentrací. V centru galaktického hnízda pak převládají galaxie eliptické, zatímco na okrajích galaxie spirální a nepravidelné. Málo početné kupy galaxií mají obvykle nepravidelný tvar. Tyto kupy se od pravidelných liší tím, že nemají středové zhuštění a převládají v nich galaxie spirální a nepravidelné.

V centrální oblasti velké kupy galaxií se často nachází obří eliptická galaxie, která zřejmě zvětšuje svoji velikost v důsledku tzv. kanibalismu, tj. vtahování menších galaxií silným gravitačním polem.

Mezi nejbližší husté kupy galaxií patří kupa galaxií v Panně, která je vzdálena 45 milionů světelných roků, a kupa galaxií ve Vlasech Bereniky, vzdálené 300 milionů světelných roků.

Simulace
Simulovaný pohled na kupu galaxií

Hlavní skupiny a kupy galaxií

Tento obrázek ukazuje rozložení galaxií v dosahu 200 milionů světelných let. Zobrazuje prázdné oblasti obklopující nadkupu galaxií v Panně. Dominantní nadkupou uvnitř této oblasti je nadkupa galaxií v Kentauru, kterou je možné vidět, jak se rozprostírá od nadkupy galaxií v Panně. Nadkupa galaxií v Kentauru je pojmenována po velké kupě galaxií v Kentauru (A3526), ačkoliv je na mapě zobrazená bližší polovina nadkupy. Pod nadkupou galaxií v Panně leží nadkupa galaxií v Hydře pojmenovaná podle rozlehlé kupy galaxií v Hydře (A1060). V levé části mapy se v nadkupě galaxií v Pávu-Indiánu (Pavo-Indus) nachází nějaké bližší skupiny galaxií, z nichž většina leží za rozměry této mapy (200 milionů světelných let). Na mapě je také patrné několik dobře známých neobsazených prostorů. To jsou oblasti, kde se nachází velmi málo galaxií a žádná z blízkých „prázdnot“ není podle kosmologického standardu obzvláště rozlehlá.

Vesmír
Vesmír v dosahu 200 milionů světelných let

Seznam hlavních skupin a kup galaxií

V dosahu 200 milionů světelných let se nachází tři dominantní kupy galaxií. Jsou to kupa galaxií v Panně (Virgo), kupa galaxií v Kentauru (Centaurus) a kupa galaxií v Hydře (Hydra). Více podrobností v následujícím článku.

Seznam
Seznam hlavních skupin a kup galaxií

Seznam kup galaxií

Předcházející seznam obsahuje hlavní skupiny a kupy galaxií do vzdálenosti 200 milionů světelných let. Nyní tento seznam trochu rozšíříme a podíváme se do vzdálenosti až 500 milionů světelných let. Seznam obsahuje nejbližší kupy galaxií podle Abellovo katalogu.

Seznam
Seznam kup galaxií

Snímky některých kup galaxií

Abel 2218
Gravitační čočka v Abell 2218.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 88624krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/galaxie/1976-kupy-galaxii    * * *