Galaxie > Místní skupina galaxií

Místní skupina galaxií

Galaxie se samostatně vyskytují jen velmi vzácně. Většina z nich je součástí větší skupiny galaxií. Ty čítají zhruba desítky galaxií a jejich průměr je několik miliónů světelných let.

Místní skupina galaxií, jejíž součástí je i naše Galaxie, obsahuje okolo třiceti galaxií. Této skupině dominují dvě spirální galaxie a to M31 v Andromedě a Galaxie. Dalšími významnými členy Místní skupiny jsou spirální galaxie M33 v Trojúhelníku a Magellanova oblaka. Drtivá většina galaxií tvořících Místní skupinu jsou trpasličí eliptické galaxie. Někdy je Místní skupina zařazována mezi galaktické kupy.

Místní skupina

Galaxie je jednou ze tří velkých galaxií, které patří do skupiny galaxií, které se nazývají Místní skupina galaxií. Patří sem i několik tuctů trpasličích galaxií. Většina z těchto galaxií je zobrazena na mapě, ačkoliv většina trpasličích galaxií je tak slabá, že budou ještě muset na své objevení delší dobu počkat.

Místní skupina galaxií
  • Počet rozsáhlých galaxií (v rámci 5 milionů světelných let) = 3
  • Počet trpasličích galaxií (v rámci 5 milionů světelných let) = 36
  • Počet hvězd (v rámci 5 milionů světelných let) = 700 miliard

Seznam galaxií Místní skupiny galaxií

Místní skupina galaxií obsahuje 3 rozsáhlé galaxie: galaxie Andromeda – průměr 140 000 světelných let (42,9 kpc), Galaxie – průměr 90 000 světelných let (27,6 kpc) a galaxie Trojúhelník – průměr 55 000 světelných let (16,9 kpc). Ostatní jsou galaxie trpasličí s průměrem od 2 000 světelných let – 613 pc (10 trpasličích galaxií) až po 40 000 světelných let – 12,2 kpc (NGC 55). Všechny tyto galaxie se nacházejí ve vzdálenostech od 78 000 světelných let – 23,9 kpc (trpasličí galaxie Sagittarius Dwarf Sph) – vynechal jsem naší Galaxii – až po téměř 5,2 milionů světelných let – 1,6 Mpc (nepravidelná galaxie GR 8).

Seznam galaxií Místní skupiny galaxií.

Některé galaxie z Místní skupiny galaxií

Na spodních obrázcích jsou 4 galaxie z Místní skupiny galaxií. Vlevo je galaxie Trojúhelník (Triangulum), což je spirální galaxie a třetí nejrozlehlejší galaxie v Místní skupině, obsahuje 50 miliard hvězd. Nahoře uprostřed je trpasličí eliptická galaxie NGC 147 a vpravo nahoře je nepravidelná trpasličí galaxie IC 10. Obě obsahují desítky milionů hvězd. Vpravo dole je další nepravidelná trpasličí galaxie NGC 3109, která obsahuje několik stovek milionů hvězd a je také největším členem z malé podskupiny galaxií v dosahu Místní skupiny.

Galaxie M33
Trpasličí galaxie
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 87540krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/galaxie/1974-mistni-skupina-galaxii    * * *