Katalogy > Katalogy

Katalogy

Messierův katalog je patrně neznámějším katalogem jasných hvězdokup, mlhovin a galaxií. Začal vznikat v roce 1757. Obsahuje celkem 110 objektů, přičemž každý z nich je značen písmenem M a číslem, jenž odpovídá pořadí v katalogu. Odkaz
Nový obecný katalog mlhovin a hvězdokup známější pod zkratkou NGC (The New General Catalogue of Nebulae and Clusters of Stars) byl vydán v roce 1888 Johnem Louisem Emilem Dreyerem na objednávku od Královské astronomické společnosti. Obsahuje 7840 objektů a kromě původního Dreyerova popisu jsou k mnoha objektům doplněny fotografie, údaje o hvězdné velikosti, rudém posuvu, rychlosti vzdalování od Slunce, poloměru, rektascenzi a deklinaci. Odkaz
Index Catalogue (IC), známý také jako katalog mlhovin, hvězdokup a galaxií, je astronomický katalog, který byl poprvé publikován roku 1895 a byl rozšířen na 5386 objektů, které jsou známé jako IC objekty. Slouží jako doplněk k New General Catalogue (NGC).
Katalog sestavil John Dreyer v 80. letech 19. století, kdy ho publikoval jako dva dodatky k New General Catalogue. Obsahoval galaxie, mlhoviny a hvězdokupy objevené mezi lety 1888 a 1905.
Odkaz
Stránka byla naposledy editována 27. ledna 2013 v 15:19.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 148469krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/katalogy/2003-katalogy    * * *