Mlhoviny > Emisní mlhoviny

Emisní mlhoviny

Emisní mlhovina je oblast ionizovaného horkého plynu. Charakteristickou červenou barvou září díky přítomnosti velkého množství vodíku.

Mlhovina Severní Amerika
Mlhovina Rozeta
Mlhovina Trifid

Emisní mlhoviny můžeme je rozdělit podle zdroje ionizačního záření:

• Oblast HII – plynný oblak ionizovaný ultrafialovým zářením blízké mladé horké hvězdy spektrální třídy O a B.

Pokud je v blízkosti oblasti žhavé hvězdy spektrální třídy O nebo B oblak mezihvězdné hmoty, tak hvězda ultrafialovým zářením vytvoří kulovou oblast HII. Tato oblast pak bude obklopena neutrálním chladným plynem. Tyto emisní mlhoviny také nazýváme Strömgrenovy sféry (mlhovina Rozeta).

• Planetární mlhovina – plynný oblak, symetrického tvaru, ionizovaný centrální hvězdou, která je ve fázi bílého trpaslíka.

Středně hmotná hvězda dospěje k závěrečnému stádiu svého života. Po zvětšení do fáze rudého obra a následném odvržení jeho atmosféry, vzniká planetární mlhovina. Tato mlhovina září díky ultrafialové emisi bílého trpaslíka, který zbyl po původní hvězdě.

• Zbytky supernovy – horké zbytky velmi hmotné hvězdy, která explodovala.

Zbytky supernov vznikají odvržením obálek hmotné hvězdy, která vybuchla. Buzení ve zbytcích supernov je závislé na jejich stáří. V mladých zbytcích supernov je ionizace způsobena synchrotronovým záření. U starých zbytků supernov je hmota zahřívána a ionizována rázovou vlnou vzniklou při výbuchu.

NGC281
NGC 281 – emisní mlhovina a hvězdokupa IC 1590, která vznikla až v posledních několika miliónech let. Na snímku dobře vynikají temné Bokovy globule.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 90765krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/mlhoviny/2195-emisni-mlhoviny    * * *