Naše Galaxie > Pozorovatelný vesmír

Pozorovatelný vesmír

Velikost vesmíru

Pozorovatelný vesmír má poloměr okolo 15 miliard světelných let. Tento údaj úzce souvisí se stářím vesmíru. Světlo z objektů, které jsou mnohem dále, zatím nemělo možnost k nám doletět. Proto je každý ve vesmíru ve středu svého vlastního pozorovatelného vesmíru o poloměru okolo 15 miliard světelných let. Skutečná velikost vesmíru je mnohem větší a závisí na tom, zda je vesmír otevřený nebo uzavřený. Tato skutečnost závisí na obsahu hmoty, která by ve vzdálené budoucnosti dokázala zastavit jeho rozpínání. Pokud tady je, tak je vesmír ve své velikosti pravděpodobně konečný. Druhá možnost je, že se bude vesmír navždy rozpínat a to znamená, že je vesmír pravděpodobně ve velikosti nekonečný. Kterýkoliv scénář je správný, protože viditelný vesmír je pouhé nepatrné smítko z nepředstavitelné velikosti.

HDF
Hubbleův hluboký pohled

V prosinci 1995 byl Hubblův kosmický dalekohled po dobu deseti dnů zaměřen na oblast velmi vzdálených galaxií v souhvězdí Velké medvědice. Vyprodukoval jeden, v moderní době, z nejznámějších astronomických obrázků Hubbleovo hluboké pole. Malá část je zobrazena na snímku. Téměř všechny objekty na snímku jsou galaktické povahy a leží ve vzdálenosti 5 až 10 miliard světelných let. Všechny zobrazené galaxie jsou tvarované a vybarvené, některé jsou mladé a modré, zatímco další jsou staré, červené a zaprášené.

Výsek vesmíru

Shromážděním vzdáleností k tisícům galaxií v omezeném kousku oblohy máme možnost vytvořit „výsek“ vesmíru, tak jak je zobrazeno na následujícím obrázku. K vytvoření bylo použito výsledků z projektu 2dF Galaxy Redshift Survey, který se zajímal vesmírem do vzdálenosti 3,5 miliardy světelných let, ačkoliv se nepodařilo získat mnoho dat pro galaxie nad 3 miliardami světelných let. Tento obrázek ukazuje, jak jsou ve skutečnosti galaxie ve vesmíru seskupovány. Bylo použito okolo 50 000 galaxií.

Výsek vesmíru
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 10145krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/nase/2337-pozorovatelny-vesmir    * * *