Naše Galaxie > Informace o skupinách galaxií

Informace o skupinách galaxií

Zde se nachází informace o některých sousedních skupinách galaxií. Celkem se jedná o  13 skupin galaxií, z nichž nejznámější asi je kupa galaxií v Panně.

Skupina Sochař (Sculptor)
Skupina Sochaře je k Místní skupině galaxií nejbližší skupina galaxií, ve které dominuje 5 galaxií – čtyři spirální NGC 247, 253, 300 a 7793 a jedna nepravidelná – NGC 55. Nejbližší z nich je NGC 55, která leží na hranici skupiny Sochaře a naší Místní skupiny.
Skupina Maffei
V roce 1968 italský astronom Paolo Maffei objevil dvě galaxie skryté za rovinou naší Galaxie a zakryté mezihvězdnou hmotou. Tyto dvě galaxie jsou známé jako Maffei 1 a Maffei 2. Společně s galaxií IC342 a extrémně temnou galaxií Dwingello 1 vytváří dominantní členy další blízké skupiny. Maffei 1 je nejbližší rozsáhlá eliptická galaxie. Nicméně pozorování skupiny je obtížné, protože nyní obsahuje 16 známých galaxií, z nichž většina jsou trpasličí galaxie.
Skupina M81
Toto je nápadná blízká skupina v souhvězdí Velké medvědice a soustřeďuje se okolo známé dvojice galaxií M81/M82 společně s celkem jasnou galaxií NGC 2403. M82 je známá galaxie, je to galaxie, která se před několika miliony let potkala se svým větším sousedem M81 a téměř přesný zásah vytvořil velkou vlnu hvězd, které se tvoří v dosahu galaxie.
Skupina Honících psů I (Canes)
Další sousední skupina, která se soustřeďuje okolo NGC 4214, 4244 a 4395. V zadní části této skupiny pravděpodobně leží spirální galaxie M94. Tato skupina se vyznačuje tím, že obsahuje velké množství středně velkých trpasličích galaxií.
Skupina NGC 5128
Toto je sousední skupina galaxií v souhvězdí Kentaur (Centaurus), ve které převládají dvě spirální galaxie M83 a NGC 4945 a velká čočkovitá galaxie NGC 5128. NGC 5128 je jedna z nejjasnějších blízkých galaxií a je silným zdrojem rádiových vln (galaxie je radioastronomy označována „Centaurus A“). Zdá se, že se galaxie v posledních 100 milionech let spojila s velkou spirální galaxií.
Skupina M101
Tato skupina se soustřeďuje okolo známé galaxie M101, která je nejbližší obří spirální galaxií – v průměru dosahuje 200 tisíc světelných let. Blízko této skupině leží velká skupina M51 (NGC 5194) a častou jsou tyto dvě skupiny v seznamech spojovány dohromady a označena jako jedna velká skupina.
Skupina Lev I (Leo)
Toto je velká a nápadná skupina spirálních galaxií v souhvězdí Lva (Leo), která se skládá ze dvou hlavních podskupin, jedné okolo M65, M66 a NGC 3628 a druhé okolo M95, M96, M105 a NGC 3384.
Skupina Honicích psů II (Canes)
Další velké uskupení spirální spirálních galaxií v Honících psech, dominantní členové pravděpodobně jsou M106, NGC 4096 a NGC 4490, ale v této části oblohy je mnoho dalších skupin galaxií a celá tato oblast je známá jako Mračno Honících psů (Canes Cloud).
Kupa galaxií v Panně (Virgo)
Toto je velmi známá kupa galaxií. V dosahu 100 milionů světelných let je mnohem větší než ostatní skupiny galaxií. V kupě se nachází zhruba 150 velkých galaxií a nejméně tisíc známých trpasličích galaxií. Tato kupa naprosto dominuje našemu malému koutu vesmíru a naše Místní skupina galaxií je touto kupou gravitačně ovlivňována. V jádře kupy leží tři velké eliptické galaxie M84, M86 a M87. Tyto galaxie se pravděpodobně vytvořily srážkami s mnohem menšími galaxiemi a jsou mnohem masivnější než naše vlastní Galaxie.
Skupiny Velké Medvědice (Ursa Major)
Toto je velký shluk spirálních galaxií na jedné straně kupy galaxií v Panně rozprostírající se v prostoru 20 milionů světelných let. Jsou zde pravděpodobně dvě hlavní skupiny – Severní Velká Medvědice (okolo NGC 3631, 3953 a M109) a Jižní Velká Medvědice (okolo NGC 3726, 2938 a 4051).
Skupina Pec (Fornax)
V dosahu 100 milionů světelných let je tato kupa druhou nejbohatší kupou, přestože je mnohem menší než kupa galaxií v Panně. Ve skutečnosti jsou zde dvě sousední kupy, které se nazývají kupa Fornax I a Fornax II nebo skupina Eridanus. Každá z těchto dvou kup obsahuje 30 až 40 velkých galaxií. Skupiny galaxií okolo kupy Fornax se někdy označují jako nadkupa galaxií v Peci (Fornax) nebo Jižní nadkupa galaxií.
Skupiny Lva II (Leo)
Skupiny Lva II jsou velké soubory skupin galaxií seskupující se na jedné straně kupy galaxií v Panně (30 milionů světelných let od ní).
Skupiny Panna III (Virgo)
Tyto skupiny galaxií prostírající se od kupy galaxií v Panně se nazývají mračna Panna III (Virgo). (Panna I (Virgo) je samotná kupa galaxií v Panně a Panna II (Virgo) je skupina galaxií na jih od kupy galaxií v Panně okolo M61). Gravitační působení kupy galaxií v Panně je možná důvod, proč se tyto skupiny rozprostřely do tak rozsáhlých vláken.
M87 M81 M101
Tři známé galaxie v nadkupě galaxií v Panně. M87, vlevo, vypadá celkem nezajímavě, ale ve skutečnosti je to obří eliptická galaxie obsahující bilion hvězd. M81, ve středu, a M101, napravo, jsou spirální galaxie, které se nachází v sousední skupině galaxií.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 6088krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/nase/2333-informace-o-skupinach-galaxii    * * *