Katalogy > Messierův katalog > NGC 6853, Činka – M27

NGC: 6853

Hvězdná velikost: 7,4 mag
Rektascenze: 19h 59m 36s
Deklinace: +22° 43'
Vzdálenost: 380 pc (1 240 ly)
Průměr: 8,0 x 5,7 úhlových minut

První náznak toho, co se stane s naším Sluncem, byl objeven náhodou v roce 1764. Astronom Charles Messier při prohlížení oblohy nad Francií osmnáctého století, za účelem hledání komet, objevil a pečlivě zaznamenal do svého katalogu tento objekt jako číslo 27. M27 známý jako mlhovina Činka, je planetární mlhovina stejného typu jaký vytvoří naše Slunce až se v jeho jádru zastaví jaderná fúze. Porozumět významu a fyzice M27 bylo daleko za možnostmi vědy 18. století. O bipolárních planetárních mlhovinách zůstává dodnes mnoho věcí tajemných, včetně fyzikálního mechanismu, který odvrhuje plynnou vnější obálku hvězdy o nízké hmotnosti a zanechává rentgenového, horkého, bílého trpaslíka.

Tato planetární mlhovina je určitě jeden z nejimpozantnějších objektů tohoto druhu. Průměr jasného „těla“ mlhoviny je téměř 6 úhlových minut, méně jasnější hal dosahuje průměru 15 úhlových minut. S hvězdnou velikostí 7,4 mag je jednou z nejjasnějších planetárních mlhovin. Jasnější je pouze mlhovina Helix – NGC 7293 jejíž hvězdná velikost dosahuje 7,3 mag.

M27 M27 M27 M27

Jasná část mlhoviny viditelně expanduje o 6,8 úhlových vteřin za jedno století. Vzhledem k odhadovanému stáří 3000 – 4000 let a vzdálenosti (380 pc) čili době letu světla od M27 je zřejmé, že k expanzi této mlhoviny muselo dojít zhruba před touto dobou.

Centrální hvězda v M27 je velice jasná (13,5 mag). Jde o extrémně horkého namodralého trpaslíka s teplotou okolo 85 000 K spektrálního typu O7 jenž uvádí Sky Catalog 2000. K.M. Cutworth z observatoře v Yerkes zjistil, že tato hvězda má pravděpodobně méně jasného (17 mag) žlutého společníka, od sebe vzdáleného pouhých 6,5 vteřin v úhlu 214 stupňů.

Tak jak je obvyklé u většiny planetárních mlhovin, vzdálenost a tedy i  skutečný rozměr a jas M27 nejsou přesně známy. Hynes uvádí vzdálenost 245 pc, Kenneth Glyn Jones uvádí 299 pc, zatímco Mallas a Kreimer uvádí 380 pc. V současné době probíhají průzkumy prostřednictvím Hubbleova kosmického dalekohledu, jenž by měly poskytnout přesnější a spolehlivější hodnotu vzdálenosti.

Při srovnání několika snímků Leos Ondra objevil proměnnou hvězdu na samém okraji mlhoviny, kterou nazval „Goldilocks' Variable“. Tato proměnná hvězda je vyznačena na předposledním snímku, na kterém jsou titulní stránky dvou různých časopisů, díky nímž se Leos Ondra poprvé všiml proměnné hvězdy v M27. Na posledním obrázku je záznam z měření (porovnání) hvězdné velikosti Goldilocks' Variable a jiné „srovnávací“ hvězdy. Toto měření provedl Rudolf Novák z Brněnské observatoře v měsících duben až červen 1997. Ve vrchní části je zaznamenán rozdíl hvězdné velikosti dvou zmíněných hvězd. Ve spodní části je zaznamenán rozdíl hvězdné velikosti mezi srovnávací hvězdou a další „kontrolní“ hvězdou. Z výsledku je patrná změna pouze u Goldilocks' Variable. V diagramu již není zahrnuto dosažení minima (v srpnu 1997) a zpětné znovurozjasnění. Tímto měřením se podařilo prokázat že se skutečně jedná o proměnnou hvězdu.

Animace
Animace znázorňující přiblížení se k mlhovině Činka.
MOV (14,1 MB) – vyšší kvalita
MPEG (0,7 MB) – nižší kvalita
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 7983krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/m27    * * *