Katalogy > Messierův katalog > NGC 6618, Omega – M17

NGC: 6618

Hvězdná velikost: 7 mag
Rektascenze: 18h 20m 48s
Deklinace: -16° 11'
Vzdálenost: 1,5 kpc (5,1 kly)
Průměr: 11 úhlových minut

Mlhovina Omega, které se také říká Labutí mlhovina, je oblast vzniku hvězd a velkého záření, pocházejícího od mladých hvězd. Na rozdíl od mnoha jiných emisních mlhovin jsou tyto hvězdy skryté v mlhovině a v optickém oboru nepozorovatelné. Není jisté, zda vznik hvězd v této mlhovině stále probíhá, nebo se teprve nedávno zastavil.

Barva mlhoviny Omega je rudá, v některých místech přechází v růžovou. Tato barva je způsobena přítomností vodíkového plynu, který je ozařován nejžhavějšími hvězdami, které v mlhovině právě vznikly. Nicméně barva nejjasnější oblasti mlhoviny je skutečně bílá. Není způsobena přeexponováním fotografií, jak by se někteří mohli domnívat. Tento jev je pravděpodobně výsledkem směsi emisního světla z nejžhavějšího plynu, společně s odrazy jasného světla vycházejícího z prachu v této oblasti. Mlhovina obsahuje velké množství temného materiálu, který je ohříván skrytými mladými hvězdami, což způsobuje jasné infračervené záření.

M17 M17 M17 M17

Objem plynu v mlhovině se odhaduje na 800násobek objemu Slunce, což je dostatek ke vzniku dobře viditelné hvězdokupy. Zatímco rozměr jasné mlhoviny je přibližně 4,6 pc, rozměr celého plynného mračna, včetně nízce zářivého materiálu, dosahuje nejméně 12,3 pc. Udávaná vzdálenost mlhoviny Omega, 1,5 kpc až 1,8 kpc, je o trochu menší než vzdálenost jejího souseda, M16 s Orlí mlhovinou. Tyto dvě oblasti vzniku hvězd jsou si velice blízké. Jsou ve stejném spirálním ramenu (Střelec) Mléčné galaktické dráhy a možná i součástí obřího komplexu vesmírných mračen mezihvězdné hmoty.

Pozorované hvězdné velikosti difusních mlhovin jsou obtížně určitelné. K této mlhovině starší zdroje uvádějí hodnoty pohybující se kolem 7,0 mag. Tyto hodnoty byly získány pozorováním ze severnějších míst naší polokoule, což může být důvod, proč jsou tyto hodnoty vyšší než hodnoty uváděné dnes. Don Machholz uvádí hodnotu 6,6 mag, Sky Catalogue dokonce 5,0 mag.

De Chéseauxovo objevení M17 se příliš nedostalo do povědomí a proto ho Charles Messier 3. června 1764 znovuobjevil a katalogizoval.

Sekvence M17 MPEG
Sekvence fotografií znázorňující přiblížení se do mlhoviny.
    Sekvence M17 MPEG Low MOV High MOV
Sekvence fotografií znázorňující přiblížení se do mlhoviny.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 6481krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/m17    * * *