Katalogy > Messierův katalog > NGC 7078, M15

NGC: 7078

Hvězdná velikost: 6,2
Rektascenze: 21h 30m 00s
Deklinace: +12° 10'
Vzdálenost: 10,3 kpc (33,6 kly)
Průměr: 12,3 úhlových minut

V souhvězdí Pegasa se nachází M15, kulová hvězdokupa s jednou z nejvyšších hustot hvězd v naší Galaxii. Hvězdy, stejně jako včely se rojí kolem středu M15. Tato koule s více jak 100 000 hvězdami je pozůstatkem z ranných let naší Galaxie a pokračuje v obíhání středu naší Galaxie. Podobně jako většina kulových hvězdokup i M15 je vyplněna stařičkými hvězdami, ve stáří asi 12 miliard let ve srovnání se Sluncem, jež má stáří asi 4,5 miliardy let.

M15, jedna z asi 150 pozůstávajících kulových hvězdokup, je pozoruhodná tím, že je snadno viditelná pouhým triedrem a její střed je jednou z  nejhustších známých koncentrací hvězd, který obsahuje vysoký přebytek neobvyklých proměnných hvězd a pulzarů.

První snímek pořízený v ultrafialovém světle dalekohledem WIYN zabírá asi 40 pc, je na něm zřetelný nárůst koncentrace hvězd směrem ke středu hvězdokupy. M15 leží asi 35 000 světelných let daleko v souhvězdí Pegas (Pegasus). Nedávné důkazy naznačují, že ve středu M15 může sídlit masivní černá díra.

M15 M15 M15 M15 M15
M15 M15 M15 M15

Na třetím snímku ve spodní řadě, který je v rentgenovém oboru ve falešných barvách z observatoře Chandra, byly odhaleny dvě neutronové hvězdy hned vedle sebe. Jsou v prostoru jádra kulové hvězdokupy M15. Takové odhalení bylo příjemným překvapením, jelikož předchozí rentgenové snímky této hvězdokupy ukazovaly pouze jeden zdroj tam, kde ostřejší rentgenové vidění Chandry nyní ukázalo dva. Rentgenové zdroje se modelují jako dvojhvězdné soustavy s neutronovou hvězdou; neutronová hvězda o velikosti města tvoří těsnou dvojhvězdu s normální hvězdou. Rentgenové paprsky vznikají při přenosu hmoty z normální hvězdy na neutronovou. Tento výklad objasňuje, proč bylo pozorování doposud známých osamělých rentgenových zdrojů v M15 obtížné vysvětlit jednoduchým modelem binární soustavy s neutronovou hvězdou.

Také se nabízí, že další kulové hvězdokupy, které sídlí v halu naší Galaxie a u nichž se zdá, že obsahují pouze jediný takový rentgenový zdroj s neutronovou hvězdou, jich mohou ve skutečnosti obsahovat více.

Čtvrtý snímek v první řadě, z Hubbleova kosmického dalekohledu, ukazuje tisíce jednotlivých hvězd napříč zhruba 10 světelnými lety kupy. Dokonce ani ostré vidění Hubbleova dalekohledu nedokáže jasně rozlišit hvězdy v jádru této hvězdokupy. Na tomto kompozitním snímku se jeví chladní červení obři jako žlutavé hvězdy. Na rozdíl od většiny kulových hvězdokup, M15 obsahuje planetární mlhovinu, krátce viditelný plynný rubáš umírající hvězdy. Planetární mlhovina v M15, katalogizovaná jako Kuestner 648, je kruhovitý růžový mrak vlevo nahoře na výše uvedeném snímku.

Animace
Animace znázorňující přiblížení se k černé díře v M15.
MPEG (1,16 MB)
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 6743krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/m15    * * *