Naše Galaxie > Blízké infračervené záření

Blízké infračervené záření

Kompozice intenzit blízkého infračerveného spektra na základě přístroje Diffuse Infrared Background Experiment (DIRBE) na družici Cosmic Background Explorer (COBE) ve vlnových pásmech 1,25, 2,2, a 3,5 mikrometrů. Jednotlivé snímky jsou zakódovány pomocí barevných rozsahů – modře (1,25 µm), zeleně (2,2 µm) a červeně (3,5 µm). Většina záření na těchto vlnových délkách je z relativně chladných obřích hvězd typu K v disku a výduti Galaxie. Záření na těchto vlnových délkách není silně omezováno mezihvězdným prachem; mapy sledují záření celé Galaxie, ačkoliv pohlcování v pásmu 1,25 µm je zřejmé směrem k oblastem galaktického středu.

Celá obloha

Snímek
Snímek celé oblohy v blízkém infračerveném spektru.

Detailní záběr rovníku

S popisem hlavních oblastí

Na detailním záběru rovníku Galaxie jsou popsány hlavní strukturní tahy Galaxie (červeně), optické oblasti H II (modře) – mračno ionizovaného vodíku v mezihvězdném prostoru, rádiové zdroje (zeleně) a asociace OB (nachově) – skupina hvězd spektrální třídy O a B o velké hmotnosti, které vznikly v nedávné době v určité oblasti kosmického prostoru. Osy jsou označené ve stupních galaktické délky a šířky. Po načtení stránky se zobrazí pouze obě osy, pro zobrazení hlavních oblastí je nutné na snímek kliknout myší.

Bez popisu

Blízké infračervené spektrum.

Doplňující informace

Pozice
Pozice spektra v celém rozsahu

Reference:
Hauser, M. G., Kelsall, T., Leisawitz, D., & Weiland, J. 1995, COBE Diffuse Infrared Background Experiment Explanatory Supplement, Version 2.0, COBE Ref. Pub. No. 95-A (Greenbelt, MD: NASA/GSFC)

Online přístup k datům:
COBE data from the COBE Home Page at the ADF

Frekvence: 86 . 103 – 240 . 103 GHz

Intenzity: 0,5-9 (1,25 µm), 0,35-20 (2,2 µm), 0,22-4,5 MJy sr-1 (3,5 µm)

Úhlové rozlišení: 42'

Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 2097krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/objekty/nase/2303-blizke-infracervene-zareni    * * *